fredag 25 juli 2008

Utdrag ur Må dåligt-bibeln

Jag mår dåligt när någon tar för givet att man är som andra och sen varken förstår eller accepterar att man inte är det. Jag mår dåligt när någon inte lyssnar på orden man dedikerar dem i ett samtal. Jag mår dåligt när någon antar att man inte bryr sig om ämnet när man väljer att inte följa en tillhörande norm. Jag mår dåligt när någon alltid väljer tradition framför utveckling. Jag mår dåligt när någon inte kan ta emotionell eller ekonomisk skuld på allvar. Jag mår dåligt av oetisk favorisering. Jag mår dåligt när löften behandlas som opålästa glosor. Jag mår dåligt när någon övervärderar eller undervärderar ansvar som realitet. Jag mår dåligt när någon är så uppspänd runt sig själv att de inte kan glädjas åt andra. Jag mår dåligt när någon inte respekterar att man vill vara ifred. Jag mår dåligt när någon tar för givet att deras färdigheter och prestationsförmåga är allmänegenskaper. Jag mår dåligt av köttindustrin. Jag mår dåligt när någon inte skänker likvärdig energi till en kontinuerlig kommunikation. Jag mår dåligt när respekt blir kanonmat för de hemlösa. Jag mår dåligt när behov finns till flera människor samtidigt och man känner att ingen av dem görs någon rättvisa. Jag mår dåligt när längtan till ensamhet förmodas vara en psykisk sjukdom. Jag mår dåligt när någon inte har det i sig att uppskatta och främja kultur. Jag mår dåligt av högt ansedda politikers löner. Jag mår dåligt när mentala tunnelseenden tillåts dominera hela människors liv. Jag mår dåligt när någon vältrar sig i överflöd och vill att andra ska veta. Jag mår dåligt när någon tror att deras propaganda är välkommen i handen från steg ett. Jag mår dåligt när käcka människor aldrig vill kliva av sina höga hästar. Jag mår dåligt av bekväma chefer med lättjan att försöka organisera andra människor utan öga för varken etiska eller realistiska perspektiv. Jag mår dåligt när en befolkning har mage att gambla med sin nations framtid. Jag mår dåligt när någon inte kan stå för sina handlingar och acceptera effekten av dem. Jag mår dåligt när människoliv per automatik måste värderas högre än andra former av liv. Jag mår dåligt av Stureplan. Jag mår dåligt när någon tror att tystnad är ett misslyckande. Jag mår dåligt när umgänge enväldigt bestäms till en konstant och nödvändig faktor. Jag mår dåligt när någon har den dåliga smaken att objudet missbruka flödet av ex- och raggberättelser. Jag mår dåligt av rökare som inte vill erkänna för sig själva eller andra att det är en svaghet. Jag mår dåligt av MTV. Jag mår dåligt av oprofessionell pedagogik. Jag mår dåligt när någon tror att svek läks av tiden.

Inga kommentarer: