tisdag 1 juli 2008

Persondofter och Seinfeld-hangups

Aromer är som en kraft jag har ett speciellt förhållande till. Många verkar till tals inte lägga någon större vikt på det men jag påverkas omedelbart om lukten eller doften har en expressiv punch i sig, och särskilt om den är naturlig. Ofta känner jag direkt om någon attraherar mig på riktigt, genom doften, och det kan räcka med en kram för att tjuva till sig den informationen om personen inte bär för mycket parfym. Tyvärr, eller tack och lov beroende hur man vinklar frågan, är dessa attraktionsdofter tämligen ovanliga för mig. På sin höjd har jag träffat två personer i mitt liv som har kroppsdofter man vill sjunka in och somna i, en så unik lukt att personen i fråga enträget dyker upp till tankeytan även om man inte träffas, har känslor eller har setts på flera månader. Jag har också känt fantomdofter av någon, på samma ställen de befunnit sig, på samma ställen ett minne av dem hänger kvar. Doften ÄR där, säkert bara som en reaktion i min hjärna, men den uppstår bara på dessa platser och det kan vara helt obegripligt svårt att sluta tänka på någon när det behövs och skall eftersom fantomdofterna aldrig upphör.

Det här bäddar också för många påfrestande situationer. På samma sätt som solidariskt sommarblomster kan få huvudet att spinna som en jojo kan också de dåliga lukterna få huvudet att falla till golvet som en less rabarberpaj. Det är känsligt, men vissa människor har så bedrövliga lukter från kroppen att jag knappt står ut. Jag vill fixa det. Liksom skjuta undan faktumet att jag mår lite illa och det bara är en lukt. Men är scenariot upplagt så att man befinner sig stationerad någonstans och personens os ligger i luften som en dimma, blir det i högsta grad en tung uppgift för det känns som att låta den otilltalande människan kladda av sig inuti, där lukten registreras. Personen är i huvudet och tafsar. Det är en mycket otrevlig känsla som dyker upp i biosalonger speciellt, men egentligen överallt där tillförsel av ny luft inte är ordentlig. Och jag ska inte sticka under stol med att jag avbrutit eskalerande relationer på grund av det här. Extremt få gånger och väldigt tidigt, men ändå. Det känns som en genuin Seinfeld-hangup.

Inga kommentarer: