lördag 15 augusti 2009

Surr i stadens upprymda puls

Det årliga festivalsurret står på full gas i staden och igår kväll blev det en konsertlös kväll med öl i följe av S, T och C. Årets uppsättning av artister och band lämnar mig ganska sval men jag har saknat att röra mig ut så en ölkväll är naturligtvis lika skön som en annan. Det var ett eldprov att ta sig genom myriaden av människor på väg till puben. De flesta vidhåller en oerhört seg takt när de går och gatorna kan bli så tätt packade av strömmar att man rätt och slätt tvingas till halt, vilket är lagom frustrerande. Men själva mängden tillför också att så mycket mer händer, var man än sätter foten. I en snäv trappa till pubens WC-faciliteter står man plötsligt och halvkrockar med Gert Fylking, det gamla dragplåstret. Upp eller ner, frågar han och jag klämmer ur mig något om att trappan vore gjord för dvärgar. Vilket ju är HELT ovidkommande i situationen men jag hinner förbi karln innan den irrationella harangen hunnit sjunka in. På väg mot andras bussar och eget hemtramp blev jag också räddaren i nöden för två bönor på tuggummijakt. Det tog ett par omfrågor innan jag begrep att de inte frågade om cigg eller något annat det vanligtvis frågas om. Och hey, en välpreppad stofil som jag är kunde jag langa fram mina V6, påsen som egentligen inte innehöll V6-tugg utan Fluorotte efter min senaste tandnoja. Det är helt enkelt praktiskt att fösa ner Fluorette i en V6-påse för att ta med sig på äventyr, vilket jag så kände mig drygt tvungen att förklara väldigt ingående i stundens hetta. Haha! Hursomhelst var den milda givmildheten rart uppskattad.

Ikväll händer antagligen ett och annat därtill. Vädret är kanske inte magiskt somrigt men och andra sidan blir det svalt och behagligt på krigsfältet. Och på måndag är det öppet hus på högskolan. Det vore dumt om jag inte trampade dit och tog en koll för att litegrann tvätta bort känslan att skolan är ett invecklat palats jag inte skulle känna mig hemma i.

Inga kommentarer: